Cliëntinformatie

Therapeutisch elastische kousen ondersteunen de kuitspierpomp. De druk van de kous is het hoogst bij de enkel en neemt naar boven geleidelijk af. Door de druk wordt de bloedsomloop in het been gestimuleerd. De bloedafvoer uit het onderbeen herstelt zich hierdoor. Het bloed gaat weer sneller stromen en de klachten verminderen.

De kousen worden aangemeten op oedeemvrije benen. Bij veel oedeem moeten de benen eerst gezwachteld worden.

 

Met een aanvraag van uw arts of specialist - voorzien van een medische indicatie - kunt u een afspraak maken voor het aanmeten van elastische kousen.

 

-Cliënten worden aan huis bezocht volgens afspraak tijdens kantooruren of na het inspreken van het antwoordapparaat; wachttijden bij gemaakte afspraken kunnen maximaal 20 minuten bedragen.

           

-Telefoonnummer: 0497-598366, tevens antwoordapparaat, ook tijdens vakanties.

 

-Wachttijd: U wordt binnen een week geholpen.

 

-Er is een aansprakelijkheidsverzekering.

-Er bestaat een patiëntenorganisatie voor vaatpatiënten:

www.belangenvereniginghartenvaatpatienten.nl

 

-De erkenningsregeling SEMH houdt in dat de kousenleverancier jaarlijks wordt gecontroleerd op deskundigheid en juiste werkwijze.

 

-Levertijd: Confectiekousen worden gemiddeld binnen 5 werkdagen en maatwerk gemiddeld binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag/machtiging geleverd.

 

-De elastische kousen worden aangemeten en gepast. Zowel bij het aanmeten als bij het afleveren krijgt u instructies over het aan- en uittrekken en het onderhoud van de kousen. Ook wordt er een controleafspraak gemaakt.

 

-Elk jaar wordt u benaderd voor een controle. Dan wordt er gekeken of de maten van de benen zijn gewijzigd en of de kousen nog functioneel zijn. Mochten er voor die tijd klachten zijn, dan is het belangrijk om zo spoedig mogelijk een afspraak te maken.

 

-De kousen hoeven alleen overdag gedragen te worden; ’s morgens vroeg aan en ’s avonds laat uit. De kousen hebben alleen effect als ze elke dag gedragen worden.

 

-De kousen minimaal om de 2 dagen wassen, bij voorkeur met een vloeibaar fijnwasmiddel. Natte kousen goed in de lengte uitrekken, in een handdoek droogrollen en dan liggend laten drogen. Gebruik geen zalf, bodylotion en wasverzachter omdat de kousen hier niet tegen kunnen!

-De kousen worden 1 maand op de pasvorm en 3 maanden op de functionaliteit gegarandeerd. Garantie is niet van toepassing op gebreken veroorzaakt door normale slijtage, flebologische veranderingen of onzorgvuldig gebruik.

 

-Door slecht passende schoenen kunnen de kousen sneller slijten. Draag altijd een sok of pantykousje over uw elastische kous heen.

 

-Als u 2 paar kousen heeft gekregen moet u beide paren afwisselend dragen (om de 2 dagen) zodat ze gelijktijdig slijten. U kunt er dan 1 jaar mee doen. Hierna dienen de kousen vervangen te worden omdat ze niet meer voldoende druk geven. Heeft u nieuwe kousen gekregen dan moet u de oude kousen niet meer dragen.

 

-Therapeutische elastische kousen vallen onder de basisverzekering. Bij de juiste medische indicatie worden ze vergoed. Afhankelijk van uw verzekeraar heeft u over het algemeen recht op 2 paar/stuks per jaar. U dient echter rekening te houden met een eventuele bijdrage afhankelijk van het eigen risico.

 

-Sommige aan- en uittrekhulpen zijn opgenomen in het basispakket. Uitgebreidere aantrekhulpen kunnen aangevraagd worden met een recept van een arts. De vergoeding verschilt per verzekeraar.

 

-Met warm weer zijn de kousen extra hard nodig omdat door de warmte de vaten in de benen zich meer gaan verwijden, waardoor een goede bloedafvoer richting het hart wordt bemoeilijkt.

 

-Vouw nooit de bovenrand van de kous om, dit kan stuwing in de verkeerde richting veroorzaken!

 

-Lees ook de gebruiksaanwijzing in de verpakking goed door.

 

-Bij vragen kunt u altijd bij ons terecht!

 

Vanaf 25 mei 2018 is er nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De AVG stelt een aantal aanvullende eisen ten opzichte van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Deze nieuwe verplichtingen zijn er vooral op gericht om:

-gegevens beter te beveiligen;

-cliënten meer controle te geven over hun gegevens;

-een zorgverlener te stimuleren gericht beleid te maken op het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens.

-Wat betekent dit voor u?

 

Wij hebben een document aangemaakt om u als cliënt te informeren over het Privacy Reglement in de praktijk.

 

Niet tevreden over de geleverde verstrekking?

U heeft een medische verstrekking geleverd gekregen. Ondanks het feit dat wij met u uitgebreid de (on)mogelijkheden en eventuele beperkingen van de verstrekking hebben besproken, kan het toch zo zijn dat de verstrekking niet voldoet aan de eisen die van een dergelijke verstrekking mag worden verwacht.

Deze brochure legt uit hoe u kunt handelen in het geval u niet tevreden bent over de geleverde verstrekking.

Indien wij een ‘ontevredenheid’ van u hebben vernomen zullen wij deze als klacht in behandeling nemen conform de Wet Klachtrecht Cliënt Zorgsector.

Contact

Spoednummer 0497-598368
 

Huisartspraktijken Dolium

Gebint 1b
5521 WD Eersel
Telefoon:
0497-598360
Receptenlijn:
0497-598369
Fax:
0497-512449
www.huisartenpraktijkdolium.nl
Routebeschrijving >

over de praktijk

gezondheids­informatie